کد قالب کانون شیوه و عناوین جهاد تبیین چگونه است؟

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 286
بازدید دیروز : 1620
بازدید هفته : 2984
بازدید ماه : 17096
بازدید کل : 25765
تعداد مطالب : 2939
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 19 تير 1403

شیوه و عناوین جهاد تبیین چگونه است؟

شیوه و عناوین جهاد تبیین چگونه است؟

مقدمه:

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ایی (دام ظله العالی) در نوزدهم بهمن سال ۱۴۰۰ طی بیاناتی موضوع «جهاد تبیین» را مطرح و آن را به عنوان یک فریضه قطعی و یک فریضه‌ی فوری برای هر کسی که قادر به انجام آن باشد، قرار دادند.

این جهاد چگونه است؟ و تبیین در چه عناوینی می تواند صورت بگیرد؟ یا «جهاد تبیین» در چه موضوعاتی کاربرد داشته؟ و باید به دنبال چه بود؟ یا اینکه در کدام عرصه ها بایستی اقدام به جهاد نمود تا بتوانیم در این فریضه به تکلیف الهی خود عمل کنیم؟

اینان بخش کوچکی از سئوالاتی است که در خصوص موضوع «جهاد تبیین» می توان مطرح کرد و در اینجا سعی شده به بخشی از آن پاسخ داده شود.

تعریف:

«جهاد تبیین»: یعنی تلاش، کوشش و جهد مومنین با هدف گفتمان سازی، روشنگری، نقد منصفانه و مطالبه گری در یک موضوع؛ مسئله و هنجار است که به شکل سلبی یا ایجابی و اثباتی ارائه می شود.

بدیهی است آنچه به آن به عنوان«جهاد تبیین» از آن نام برده شده و با تعاریف ارائه شده فوق منطبق می گردد، تفاوت و اختلاف اساسی و عمیق و بنیادی با آنچه که ممکن است با شبیه سازی همین تعاریف، منطبق بر اصل توطئه و خیانت به اهداف و آرمان های ملت بزرگ ایران و اسلام عزیز مطرح گردد؛ خواهد داشت.

این تفاوت را بایستی با انطباق عملکردها با قوانین بالا دستی و سیاست گزاری های کلان و رویه های و منش های پذیرفته شده توسط آحاد مردم(انتخابات) و مراجع ذیربط بدست آورد.

لذا هرفرد یا گروه و نهادی نمی تواند با ادعای انجام«جهاد تبیین» خود را مصون از اشتباه و خطا بداند مگر اینکه آنچه ارائه می دهد با قوانین و سیاست های کشور همخوانی داشته و منطبق، مقایسه و ارزیابی گردد.

آنچه که در اینجا باید بدان اشاره کرد این است که «جهاد تبیین» صرفا معطوف به فعل نیست بلکه می تواند بر اساس عدم فعل نیز منطبق گردد.

مفهوم و معنا:

در خصوص مفهوم «جهاد تبیین» نظرات مختلفی ممکن است بیان شود، اما از آنجا که این عبارت با سرچشمه سخنان رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ایی (دام ظله العالی) به عرصه اجتماعی و سیاست شناسانده شده است؛ می توان مدعی شد این عبارات در حقیقت سر آغاز گفتمانی جدید در چار چوب اصل «عدم جدایی دین از سیاست» است؛ که اکنون توسط بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی به دنیا عرضه شده است.

شیوه و متدهای «جهاد تبیین»

در ارتباط با شیوه ها و متدهای «جهاد تبیین» می توان گفت: در هر حوزه، نحوه جهاد متفاوت است و پیچیدن یک نسخه کلی برای همه عرصه ها و حوزه ها، عملاً کاری بیهوده تلقی شده و ناشدنی است.

به طور مثال: در حوزه فرهنگ و هنر شیوه جهاد، طبیعتاً در عرصه شعر، کتاب، سینما، موسیقی و فیلم و … یا همان هنرهای هفت گانه تعریف خواهد شد.

یا اینکه در فضای مجازی این جهاد به صورت های نوشتاری، گفتاری یا کلیپ های با محتوای غنی شده با فرهنگ اسلامی و از این دست باید عرضه شود.

نمونه دیگر حضور در حوزه فضای اینترنت، سایت و وبگاه گردانی است. «جهاد تبیین» در این حوزه از نوع و سنخ همین فضا و با حوصله های آمده در این فضا تهیه و ارائه گردد.

و بر همین اساس می توان حوزه و عرصه های «جهاد تبیین» را گسترش و توسعه داد.

مثلا در حوزه اقتصاد کلان؛ مسائلی چون مبارزه با گران فروشی یا کم فروشی یا مقابله با مفسدین اقتصادی و اختلاس گران یا حل بحران تورم و … مطرح است.

شیوه های «جهاد تبیین» در این طرح  و بیان و حل این مسائل، با سایر حوزه ها ممکن است متفاوت باشد و لازمه «جهاد تبیین» در این حوزه، همزمانی اقدامات در بسترهای اجتماعی، قضائی و اجرائی است تا نتیجه لازم را بتوان از آن اخذ نمود.

از اینگونه مثال ها در حوزه های دیگر همچون سیاست؛ اعم از داخلی و خارجی، معضلات و ناهنجاری های اجتماعی، و … با گستره ای داخلی، منطقه ایی و بین المللی؛ می توان مطرح نمود.

بنابراین آنچه مسلم است شیوه های و متدهای «جهاد تبیین» باید بر اساس ویژگی ها، خصوصیات و ضروریات موجود در هر حوزه؛ تعیین شده و بر اساس آن صورت پذیرد.

مهمترین روش های «جهاد تبیین»

سئوال اصلی در هر حوزه ایی معطوف به این است: اگر مومنین نیت نمایند در این جهاد شرکت بنمایند؛ تا به وظیفه و تکلیف اعلام شده از سوی رهبر انقلاب حضرت آیت الله خامنه ایی (دام ظله العالی)  جامعه عمل بپوشانند؛ بایستی چگونه و در چه موضوعاتی ورود نموده، تا در حد توانایی ها فردی و اجتماعی خود انجام وظیفه کرده باشند.

در اینجا به برخی از این عناوین به همراه روش و شیوه «جهاد تبیین» اشاره می شود:


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: جهاد تبیین
برچسب‌ها: جهاد تبیین